- 12 maig, 2022
- Category: Empreses, Laboral, Laboral, Recursos Humans
La gestió del canvi és cosa del passat. Avui no és possible gestionar el canvi de forma programada com es feia fins fa pocs anys perquè els canvis són incessants i requereixen una adaptació permanent tant a nivell laboral, social com legal. L’Audiència Nacional va dictar diverses sentències en relació amb el teletreball que han fet jurisprudència sobre el tema. La llei del teletreball a Espanya promou que cada empresa pugui crear la seva pròpia política de comunicació interna, però aquesta no pot ser unilateral, sinó que ha d’estar subjecta al que estableix la negociació col·lectiva, prevalent el dret a la desconnexió digital.
Els vells horaris laborals de 9 a 18 hores han desaparegut. Aquesta flexibilitat laboral provoca que moltes vegades s’esborrin els límits entre el que és professional i el que és personal i així va ser com va sorgir la denominada “triple jornada laboral” que suposa treballar al matí, a la tarda i encara una mica més tard. Segons dades recents, l’ús de Teams ha augmentat considerablement fora de la jornada laboral típica, especialment entre les 18 i les 20 hores. Per aquest motiu, és important que lleis i convenis col·lectius tinguin en compte l’impacte que això pot produir a la salut mental i física dels col·laboradors ja que s’exposen a tenir una jornada laboral en què, potencialment, qualsevol hora del dia és susceptible de ser treballada. Microsoft Work Trend Index assenyala que un usuari mitjà de Teams està treballant fora de l’horari estàndard un 42% més del que ho feia abans.
En principi, el model híbrid de treball com a tendència, serveix perquè els treballadors puguin distribuir els seus propis horaris i trobar un equilibri entre la seva vida personal i laboral (“Work-life balance”) però això no pot significar sota cap concepte, que hagin de estar treballant les 24 hores del dia. La llei també estableix que la feina a distància no és una decisió que depengui exclusivament de l’empresa, sinó que hi ha d’haver voluntat entre empresa i treballador per poder-la posar en pràctica. Aquest acord bilateral promou el benestar dels treballadors, cosa que ha de ser a l’agenda de tota companyia.
Spotify va llançar el 2021 el programa “Work from anywhere” (“Treballa des d’on sigui”). Un programa innovador que està fins i tot per davant de la legislació que tenen molts països. Amb ell, van decidir donar als seus col·laboradors la possibilitat d’escollir ja que van entendre que algunes persones són més productives des de l’oficina i d’altres des de casa, però fonamentalment, perquè es van adonar que són més eficients quan tenen opcions.
Les empreses han d’innovar, imaginar possibles escenaris i estar preparats. Avui més que mai cal comptar amb líders creatius, capaços de reimaginar els ambients de treball i que exerceixin el lideratge des d’un nou lloc que impulsi el desenvolupament dels seus equips i aconsegueixi bons resultats. Joy Paul Guilford deia que «La creativitat implica fugir del que és obvi, segur i previsible per produir alguna cosa nova.»
Els líders de les empreses estan preparats per avançar amb un model de treball híbrid? Quines estratègies duen a terme aquest any i per a l’any 2023?
Consulti els nostres serveis aquí.
JDA/SFAI