Sobre l’ús de màscares als centres de treball

Amb la finalització de l’obligatorietat de l’ús de les màscares regulat en el Reial decret 286/2022, de 19 abril, es presenta un nou panorama amb molts dubtes interpretatius que la mateixa norma no aclareix. Només s’indica que els serveis de prevenció seran els que decideixin en quins llocs de treball cal portar màscara i en quins no. Per això, fa poc s’ha actualitzat el «Procediment per a l’actuació per als serveis de prevenció de riscos laborals enfront de l’exposició al SARS-CoV-2» en el qual es recullen els criteris que els serveis de prevenció de riscos laborals han de tenir en compte a l’hora de realitzar l’informe d’avaluació de riscos.

Com ja l’hem anat informant, al BOE del 20 d’abril de 2022 es va publicar el Reial decret 286/2022, de 19 abril, que posa fi a l’ús de màscares en interiors, excepte en determinats casos, des del passat dia 20 d’abril de 2022.

Amb la finalització de l’obligatorietat de l’ús de les màscares es presenta un nou panorama amb molts dubtes interpretatius que la mateixa norma no aclareix.

En l’entorn laboral, amb caràcter general, no serà preceptiu l’ús de màscares. No obstant això, els responsables en matèria de prevenció de riscos laborals, d’acord amb la corresponent avaluació de riscos del lloc de treball, podran determinar les mesures preventives adequades que s’hagin d’implantar al lloc de treball o en determinats espais dels centres de treball, inclòs el possible ús de màscares, si així es derivés de l’avaluació esmentada.

Per tant, les empreses només podran exigir-les si els serveis de prevenció de riscos laborals justifiquen que una vegada hagin avaluat uns certs criteris dels llocs de treball tenen una necessitat imperiosa d’imposar-la.

Per això, s’ha actualitzat el «Procediment per a l’actuació per als serveis de prevenció de riscos laborals enfront de l’exposició al SARS-CoV-2» en el qual es recullen els criteris que els serveis de prevenció de riscos laborals han de tenir en compte a l’hora de realitzar l’informe d’avaluació de riscos.

Per avaluar els riscos del lloc de treball, aquests serveis tindran en compte els següents elements:

  • Ventilació adequada
  • Nivell d’ocupació
  • Manteniment de distància interpersonal d’1,5 metres
  • Temps de permanència
  • Activitat empresarial
  • Condicions de temperatura i humitat relativa
  • Utilització d’espais comuns (vestidors, menjadors, etcètera)
  • Mitjans de transport particular compartits
  • Presència de persones vulnerables al lloc de treball

La guia, que servirà de referència per a centres de treball públics o privats, i que s’actualitza constantment en funció de la pandèmia, estableix quins riscos concrets té cada lloc de treball i en funció de totes aquestes variables els professionals de riscos hauran de concloure si té arguments legals per a imposar-la, en cas que així ho decidís, una vegada que les màscares en interiors han deixat de ser obligatòries com a norma general excepte en centres sociosanitaris i transport públic.

L’avaluació es fa de cada lloc, i no de la interpretació que pugui fer el responsable del centre de treball de les dades epidemiològiques. El que estableixi el responsable de riscos laborals haurà de fer una avaluació del risc (EVRL) de cada lloc, basant-se sempre en la normativa de prevenció de riscos laborals i la norma sobre ús de màscares de referència, que és el Reial decret 286/2022.

Més enllà d’aquesta avaluació, Sanitat recomana a les empreses una organització del treball que minimitzi riscos. “Si és possible, cal evitar la coincidència massiva de persones, tant treballadors com clients o usuaris, als centres de treball en les franges horàries que es prevegi més afluència. En els períodes de descans també s’ha de contemplar aquesta mesura. Potenciar el teletreball per al desenvolupament d’aquelles activitats la naturalesa de les quals ho permeti. Valorar l’adopció d’opcions de treball mixtes per a aquelles activitats que no requereixin una presència contínua”. També prescriu l’ús de la màscara en vehicles compartits, garantint l’entrada d’aire de l’exterior.

Es poden posar en contacte amb aquest despatx professional per qualsevol dubte o aclariment que puguin tenir sobre aquest tema.

 

Consulteu els nostres serveis aquí.

JDA/SFAI

print


Dejar un comentario "El nombre que nos facilite aparecerá publicado junto a su comentario"

Subscriu-te a la nostra newsletter

Informació bàsica sobre Protecció de dades
Responsable: JDA Expert LegalTax, S.L.P.; Finalitat: L’enviament de comunicacions comercials; Drets: Té dret a accedir, rectificar i suprimir les dades, així com altres drets, com s’explica a la informació addicional; Informació adicional: Podeu consultar la informació addicional i detallada sobre Protecció de Dades a la nostra pàgina web: https://www.jda.es/protecciondatos/contactos/.