- 13 desembre, 2021
- Category: Empreses, Fiscal
L’aprovació del Reial decret llei 27/2021, de 23 de novembre, pel qual es prorroguen determinades mesures econòmiques per donar suport a la recuperació, ve acompanyat d’una bateria de mesures enfocades a adaptar els últims canvis legislatius en l’àmbit europeu al dret intern espanyol. En particular, el relatiu a l’extensió de les dates d’ajuda en el seu conjunt a empresari i autònoms per pal·liar els efectes econòmics negatius de les restriccions aprovades per la COVID-19
Al BOE del dia 24 de novembre, s’ha publicat el Reial decret llei 27/2021, de 23 de novembre, que estableix la pròrroga d’una sèrie de disposicions la vigència de les quals s’estendrà més enllà de desembre de 2021, amb la finalitat de proporcionar un marc de seguretat jurídica que atorgui estabilitat econòmica i faci costat a les empreses en aquesta fase de la recuperació.
El Consell de Ministres ha acordat estendre, en línia amb l’ampliació del Marc Temporal d’Ajudes d’Estat de la Unió Europea, tres aspectes molt importants per a la conservació del seu negoci:
- Els terminis per sol·licitar línies d’avals públics
- Les mesures per reforçar les solvències incloses en el Codi de Bones Pràctiques pactat amb les entitats financeres el juny de 2021
- El llindar d’acumulació d’ajuts per beneficiari, que passa d’1,8 a 2,3 milions d’euros
Aquestes alternatives seran essencials per a molts autònoms i empreses que no han recuperat el seu nivell d’ingressos i que no poden fer front a les obligacions de pagament que van subscriure en sol·licitar un crèdit ICO.
Cal recordar que el Reial decret llei 5/2021, de 12 de març, de mesures extraordinàries de suport a la solvència empresarial en resposta a la pandèmia de la COVID-19 va habilitar al Govern per adoptar mesures addicionals de flexibilització dels préstecs dotats amb aval públic, permetent així que aquest finançament s’incorporés als processos de reestructuració pactats entre els bancs i els seus clients. Un component imprescindible d’aquest conjunt de mesures és el Codi de Bones Pràctiques aprovat per l’acord del Consell de Ministres de l’11 de maig de 2021. Les entitats financeres que voluntàriament s’hi van adherir assumeixen un conjunt de compromisos per facilitar la renegociació del deute avalat.
El Consell de Ministres ha acordat estendre el termini de sol·licitud del finançament avalat per l’Institut de Crèdit Oficial (ICO), CESCE o CERSA (el finançament avalat), així com elevar els llindars econòmics relatius al seu refinançament, traslladant aquestes modificacions al Codi de Bones Pràctiques. Aquest acord ha estat publicat al BOE de l’1 de desembre de 2021, mitjançant la nova Resolució de 30 de novembre de 2021, de la Secretaria d’Estat d’Economia i Suport a l’Empresa
Aquesta modificació del Codi de Bones Pràctiques s’adopta arran dels canvis introduïts en el Marc Temporal d’Ajuts d’Estat de la Unió Europea i intenta compassar el marc temporal del finançament avalat a altres mesures adoptades fa poc per afavorir la recuperació econòmica, com l’extensió de la “moratòria concursal” o la suspensió temporal de la causa de dissolució per pèrdues.
Les entitats adherides d’entrada al Codi de Bones Pràctiques comptaran amb el termini d’un mes per comunicar a la Secretaria General del Tresor i Finançament Internacional la seva intenció de no quedar vinculades per les modificacions introduïdes i continuar regint-se per l’esmentat Codi en la seva versió original.
A continuació, es detallen les modificacions més rellevants introduïdes en el finançament avalat i en el Codi de Bones Pràctiques, comparant-lo amb la situació anterior.
Ampliació del termini de sol·licitud de les mesures previstes per a la renegociació i reestructuració del finançament avalat
En la redacció original continguda en la Resolució de la Secretaria d’Estat i Economia i Suport a l’Empresa de 12 de maig de 2021, el Codi de Bones Pràctiques establia diferents terminis màxims de sol·licitud, execució i manteniment de mesures de reestructuració del finançament avalat.
La modificació del Codi de Bones Pràctiques amplia en sis mesos aquests terminis, sense modificar o introduir mesures de reestructuració addicional (a excepció de la possibilitat de sol·licitar una segona transferència (quitació) en determinats supòsits). Així mateix, es facilita l’ampliació del termini de venciment de les operacions afectades per l’erupció volcànica de l’illa de la Palma, reduint considerablement les condicions d’elegibilitat per a l’aplicació d’aquesta mesura.
D’aquesta manera, el nou termini de sol·licitud de les mesures de reestructuració del finançament avalat es reflecteix en la següent taula:
Mesures previstes en Codi de Bones Pràctiques | Tipus de termini | Termini previst en la versió inicial del Codi de Bones Pràctiques | Nou termini màxim després de la modificació del Codi de Bones Pràctiques |
Sol·licitud d’ampliació del termini de carència | Termini màxim perquè l’entitat comuniqui a l’ICO, CESCE o CERSA la sol·licitud d’ampliació del període de carència | 1 de desembre de 2021 | 1 de juny de 2022 |
Sol·licitud d’ampliació de venciment del finançament avalat | Termini màxim perquè l’entitat comuniqui a l’ICO, CESCE o CERSA la sol·licitud d’ampliació del període de venciment | 1 de desembre de 2021 | 1 de juny de 2022 |
Sol·licitud de conversió en préstecs participatius del finançament avalat | Termini màxim perquè l’entitat comuniqui a l’ICO, CESCE o CERSA la sol·licitud de conversió en préstec participatiu | 1 de desembre de 2021 | 1 de juny de 2022 |
Reducció (quitació) del finançament avalat | Termini d’execució dels acords de reducció de deute | 1 de desembre de 2022 | 1 de juny de 2023 |
Compromís de manteniment de les línies de circulant concedides al deutor beneficiari de les mesures previstes | Termini de compromís de manteniment de circulant si el deutor sol·licita qualsevol de les mesures previstes al Codi de Bones Pràctiques | 31 de desembre de 2022 | 30 de juny de 2023 |
Modificació dels llindars econòmics que determinen l’extensió màxima del termini de venciment del finançament avalat
Una de les mesures de reestructuració que es preveu expressament en el Codi de Bones Pràctiques respecte al finançament avalat és la possibilitat d’ampliar el seu termini màxim de venciment. Aquest termini màxim varia en funció de determinats llindars econòmics, que han estat modificats amb la nova norma. Després de la modificació, aquests són els llindars que cal tenir en consideració a l’hora de determinar l’ampliació màxima del termini de venciment:
Llindars econòmics d’elegibilitat d’acord amb la redacció inicial del Codi de Bones Pràctiques | Llindars econòmics d’elegibilitat després de la modificació del Codi de Bones Pràctiques | Existència d’una extensió prèvia d’acord amb el RDL 34/2020 | Extensió addicional del període de venciment |
Deutors que hagin percebut un import de Deute ICO igual o inferior a 180.000 euros o a 270.000 euros si l’empresa pertany al sector de la pesca o aqüicultura, o a 225.000 euros si l’empresa pertany al sector de producció primària de productes agrícoles. | Deutors que hagin percebut un import de Deute ICO igual o inferior a 2.300.000 euros o a 345.000 euros si l’empresa pertany al sector de la pesca o aqüicultura, o a 290.000 euros si l’empresa pertany al sector de producció primària de productes agrícoles. | Sí | Període addicional màxim de dos anys, sempre que el venciment total de l’operació avalada no superi els deu anys des de la data de formalització inicial de l’operació |
No | Període addicional màxim de cinc anys, sempre que el venciment total de l’operació avalada no superi els deu anys des de la data de formalització inicial de l’operació | ||
Deutors que hagin percebut un import de Deute ICO superior a 180.000 euros o a 270.000 euros si l’empresa pertany al sector de la pesca o aqüicultura, o a 225.000 euros si l’empresa pertany al sector de producció primària de productes agrícoles. | Deutors que hagin percebut un import de Deute ICO superior a 2.300.000 euros o a 345.000 euros si l’empresa pertany al sector de la pesca o aqüicultura, o a 290.000 euros si l’empresa pertany al sector de producció primària de productes agrícoles. | Sí | Període addicional màxim de dos anys, sempre que el venciment total de l’operació avalada no superi els vuit anys des de la data de formalització inicial de l’operació |
No | Període addicional màxim de cinc anys, sempre que el venciment total de l’operació avalada no superi els vuit anys des de la data de formalització inicial de l’operació |
Es poden posar en contacte amb aquest despatx professional per qualsevol dubte o aclariment que puguin tenir sobre aquest tema.
JDA/SFAI
Consulti els nostres serveis aquí.