Nous sistemes i registres de facturació

El 28 d’octubre de 2024, s’ha publicat l’Ordre HAC7/1177/2024, de 17 d’octubre, que completa el desenvolupament normatiu del Reglament que estableix els requisits que han d’adoptar els sistemes i programes informàtics o electrònics que donen suport als processos de facturació d’empresaris i professionals, i l’estandardització de formats dels registres de facturació, aprovat pel Reial decret 1007/2023, de 5 de desembre.

Aquest Reglament, que va desenvolupar la previsió legal introduïda a la Llei General Tributària el 2021 de prohibició dels programaris de doble ús, va establir els requisits tècnics que hauran de complir els sistemes informàtics de facturació i els registres de les operacions que generin. A més, va imposar l’obligació que aquests sistemes tinguin la capacitat d’enviar voluntàriament, de moment, els registres de facturació a l’Agència Tributària i va regular les capacitats de comprovació telemàtica de l’Administració sobre aquests registres.

Tot i que les grans empreses quedaran exemptes per la seva inclusió al SII, la resta d’empreses hauran de tenir els sistemes informàtics de facturació adaptats, abans de l’1 de juliol de 2025, a les noves característiques i requisits que s’estableixen en el citat Reglament i l’Ordre Ministerial que ara s’acaba d’aprovar. No obstant això, en la data d’edició dels presents apunts, el Ministeri d’Hisenda acaba de fer públic el document en què se sotmet a consulta pública prèvia, la modificació del Reglament per endarrerir l’entrada en vigor a l’1 de gener de 2026 per als contribuents de l’IS i a l’1 de juliol de 2026 per a la resta.

La publicació d’aquesta Ordre Ministerial suposa el compliment del desenvolupament que s’estableix a la disposició final tercera del Reial decret 1007/2003, de 5 de desembre, els objectius més destacats del qual són:

  • Reforçar l’obligació d’emetre factura de totes les operacions que realitzen empresaris i professionals.
  • Assegurar que totes les operacions es registrin en el sistema informàtic de manera segura, no manipulable, accessible i amb una estructura i format estàndards per facilitar la llegibilitat dels registres, l’anàlisi automatitzat i l’enviament simultani a l’Administració tributària.
  • Facilitar el compliment de les obligacions tributàries, tal com s’ha constatat en aquells països on s’ha implantat l’obligació de remissió de les dades de forma prèvia, immediata o posterior al moment de realització de les operacions.

Abordem el contingut i les implicacions essencials d’aquests sistemes informàtics i registres de facturació per a les empreses i professionals afectats, així com la seva interrelació amb la nova facturació electrònica B2B i el SII.

1.- Requisits dels sistemes i programes de facturació i sistema Veri*factu

Tal com hem esmentat, el passat 28 d’octubre de 2024 es va publicar l’Ordre HAC7/1177/2024, de 17 d’octubre, amb entrada en vigor el dia 29, en la qual es desenvolupen els requisits que fixa el Reglament aprovat pel Reial decret 1007/2023, de 5 de desembre, que estableix els requisits que han d’adoptar els sistemes i programes informàtics o electrònics que donen suport als processos de facturació.

Aquest Reglament regula com han de funcionar els sistemes informàtics de facturació (SIF) per assegurar el compliment dels requisits que estableix l’article 29.2.j) de la LGT, de manera que es garanteixi la integritat, conservació, accessibilitat, llegibilitat, traçabilitat i inalterabilitat dels registres de facturació, sense interpolacions, omissions o alteracions de les quals no quedi la deguda anotació en els sistemes mateixos.

Aquesta normativa afecta principalment a:

  • Productors i comercialitzadors de programari de facturació: han d’assegurar que els seus productes compleixen amb els requisits tècnics descrits.
  • Usuaris del programari de facturació: empresaris i professionals que realitzen activitats econòmiques i utilitzen aquests sistemes per a la seva facturació.

 

Els obligats tributaris són:

a) Els contribuents per l’Impost sobre Societats (IS)
No serà aplicable a les entitats exemptes (art. 9.1 LIS) ni a les entitats parcialment exemptes (art. 9.2 a 4 LIS), que estaran sotmeses a aquesta obligació exclusivament per les operacions que generin rendes subjectes i no exemptes de l’Impost.

b) Els contribuents de l’IRPF que desenvolupin activitats econòmiques.

c) Els contribuents de l’IRNR que obtinguin rendes mitjançant establiment permanent.

d) Les entitats en règim d’atribució de rendes que desenvolupin activitats econòmiques, sense perjudici de l’atribució de rendiments que correspongui efectuar als seus membres.

No obstant això, no s’exigiran les noves obligacions sobre determinades operacions, com ara les realitzades a través d’establiments permanents que es trobin a l’estranger o les efectuades per empresaris o professionals a qui s’apliquin els règims especials del recàrrec d’equivalència i simplificat de l’IVA.

Aquesta nova obligació no afectarà els empresaris i professionals que duguin els seus llibres registres de l’IVA a través de la seu electrònica de l’AEAT (SII-IVA), quedant exclosos, entre altres, aquells amb un volum de facturació superior a 6.010.121 euros.

El sistema informàtic haurà de garantir:

  • La integritat i inalterabilitat dels registres de facturació: Generació d’un hash únic i signatura electrònica per a cada registre, assegurant que el contingut no es pugui alterar.
  • La traçabilitat dels registres de facturació: Els registres han d’estar vinculats en una cadena cronològica, permetent-ne el seguiment i la verificació.
  • La conservació: Els registres s’han de desar en un format llegible i accessible, permetent una exportació segura i còpies de seguretat externes.
  • Remissió d’informació: Connexió amb l’AEAT per enviar les factures en temps real o sota requeriment, mitjançant protocols segurs.
  • Esdeveniments: Registre d’incidències i anomalies en la traçabilitat i seguretat del sistema.
  • Requisits de signatura electrònica: Ús de signatura electrònica qualificada basada en estàndards europeus.
  • Codi QR a les factures: Les factures emeses han d’incloure un codi QR per a la seva verificació a l’AEAT.

Existeixen dues modalitats de compliment del funcionament del SIF:

  1. Modalitat VERI*FACTU:
    Exigeix que els registres informàtics de factura es remetin a la seu electrònica de l’Agència Tributària immediatament després de la seva producció, evitant-ne l’alteració posterior i assegurant-ne la conservació. Les factures produïdes per aquest procediment seran verificables, ja que podran ser consultades a la seu electrònica pel client, utilitzant el codi QR incorporat a la factura. El model VERI*FACTU de l’AEAT estarà disponible a partir del 29 de juliol de 2025.
  2. Modalitat NO VERI*FACTU:
    No exigeix la remissió dels registres a la seu electrònica, però sí que requereix requisits addicionals de seguretat, com la signatura generada pel sistema emissor i el manteniment d’un “Registre d’Esdeveniments” del sistema. Les factures emeses per aquesta modalitat no seran verificables a la seu electrònica, però també incorporaran el codi QR i podran ser comunicades a l’Agència Tributària.

Els proveïdors de programari hauran de complir amb la normativa abans de l’1 de juliol de 2025. Empresaris i professionals hauran de tenir els seus SIF adaptats abans d’aquesta data, llevat que la modificació reglamentària anunciada endarrereixi l’entrada en vigor a l’1 de gener de 2026 per als contribuents de l’Impost sobre Societats i a l’1 de juliol de 2026 per a la resta.

L’AEAT oferirà una aplicació bàsica de facturació a la seva seu electrònica, destinada principalment a microempresaris o professionals amb un nombre limitat de factures anuals.

 

2.- Factura electrònica obligatòria entre empresaris (B2B)

Des de la publicació al Butlletí Oficial de l’Estat de la Llei 18/2022, encara està pendent l’aprovació del desenvolupament reglamentari, mitjançant Reial decret, d’aquesta nova obligació que afectarà empreses, empresaris i professionals (independentment del seu volum d’operacions, estiguin o no afectats pel SII-IVA).

L’entrada en vigor d’aquesta obligació estarà condicionada a l’aprovació i publicació del reglament:

  • Per als empresaris i professionals amb una facturació anual superior a vuit milions d’euros, entrarà en vigor un any després de la publicació del Reglament.
  • Per a la resta d’empresaris i professionals, entrarà en vigor dos anys després de la publicació del Reglament.

La data d’aprovació del Reglament serà clau per determinar la data exacta d’entrada en vigor d’aquesta nova obligació. Si es retarda, també es retardarà l’entrada en vigor. No es descarta que el Reglament i l’Ordre Ministerial s’aprovin gairebé simultàniament.

print


Dejar un comentario "El nombre que nos facilite aparecerá publicado junto a su comentario"