- 19 març, 2025
- Category: Fiscal

Un any més als contribuents se’ns acosta l’hora de retre comptes a Hisenda de les nostres obligacions fiscals respecte a la renda i el patrimoni respecte a l’exercici 2024, que inclou algunes novetats com la modulació de les reduccions dels rendiments del capital immobiliari (arrendaments), ampliació de la deducció per donatius, i s’eleva el llindar mínim per a l’obligació de declarar a 15.876 euros anuals per als perceptors de rendiments del treball en uns certs casos (dos pagadors, per exemple). A més, es podrà efectuar el pagament mitjançant targeta de crèdit en condicions de comerç electrònic segur o mitjançant Bizum.
El dia 2 d’abril de 2025 arrenca la campanya de renda i patrimoni, una campanya en la qual, encara que no tenim moltes novetats, sí que hi ha alguns punts que convé tenir en compte, com la pròrroga de la deducció per obres de millora d’eficiència energètica en habitatges o modulació de les reduccions dels rendiments del capital immobiliari (arrendaments), i l’ampliació de la deducció per donatius. També s’eleva el llindar mínim per a l’obligació de declarar a 15.876 euros anuals per als perceptors de rendiments del treball en uns certs casos. A més, es podrà efectuar el pagament mitjançant targeta de crèdit en condicions de comerç electrònic segur o mitjançant Bizum.
- Atenció. La campanya de la declaració de la renda i patrimoni corresponent a l’exercici 2024 arrenca el 2 d’abril i s’estendrà fins al 30 de juny de 2025, excepte en el cas de domiciliació bancària de les declaracions que serà des del 2 d’abril fins al 25 de juny de 2025, tots dos inclusivament.
Per tant, els contribuents podran accedir a Renda WEB, per a modificar i presentar l’esborrany de la seva declaració, des del 2 d’abril mitjançant algun dels sistemes d’identificació habituals.
- Fraccionament del pagament: els contribuents podran fraccionar, sense interès ni cap recàrrec, l’import del deute tributari resultant de la seva declaració de l’IRPF, en dues parts: la primera, del 60% del seu import, en el moment de presentar la declaració, i la segona, del 40% restant, fins al 5 de novembre de 2025, inclusivament. La falta de pagament en termini de la primera fracció, això és, del 60% de l’import del deute tributari resultant de l’autoliquidació, determina l’inici del període executiu per la totalitat de l’import a ingressar resultant de l’autoliquidació.
Abans de fer les declaracions de renda i patrimoni de l’exercici 2024 ha de recopilar tots els documents que necessitarem i, especialment, obtenir les dades fiscals que ens proporciona l’AEAT. Recordi que és molt important revisar l’esborrany de la declaració amb atenció i, si és el cas, modificar-lo abans de la seva confirmació. Deixi’s assessorar per un professional expert…
Principals novetats IRPF 2024
Obligació de declarar: el límit excloent de l’obligació de declarar en el cas de percebre els rendiments del treball previstos en l’article 96.3 de la LIRPF (els que procedeixin de més d’un pagador amb les excepcions assenyalades en aquest article; pensions compensatòries del cònjuge o anualitats per aliments no exemptes; en els casos en què el pagador no estigui obligat a retenir o quan siguin rendiments subjectes a tipus fix de retenció) s’eleva a 15.876 euros anuals (amb anterioritat el límit era de 15.000 euros).
Reducció per obtenció de rendiments del treball: amb efectes des de l’1-1-2024, s’incrementa la quantia de la reducció per obtenció de rendiments del treball dels 6.498 euros actuals a 7.302 euros anuals, quantia que posteriorment anirà decreixent linealment en dos trams a mesura que augmentin els ingressos de manera que:
Els contribuents amb rendiments nets del treball inferiors a 19.747,5 euros sempre que no tinguin rendes, excloses les exemptes, distintes de les del treball superiors a 6.500 euros, minoraran el rendiment net del treball en les següents quanties:
- Contribuents amb rendiments nets del treball iguals o inferiors a 14.852 euros: 7.302 euros anuals.
- Contribuents amb rendiments nets del treball superiors a 14.852 euros, però iguals o inferiors a 17.673,52 euros: 7.302 euros menys el resultat de multiplicar per 1,75 la diferència entre el rendiment del treball i 14.852 euros anuals.
- Contribuents amb rendiments nets del treball compresos entre 17.673,52 i 19.747,5 euros: 2.364,34 euros menys el resultat de multiplicar per 1,14 la diferència entre el rendiment del treball i 17.673,52 euros anuals.
Imputació de rendes immobiliàries: amb efectes des de l’1-1-2024 s’aplica la imputació de rendes immobiliàries a l’1,1% si els immobles estan localitzats en municipis amb valors cadastrals revisats, sempre que haguessin entrat en vigor a partir de l’1-1-2012.
Donacions a treballadors afectats per la DANA per part de les empreses: estan exemptes en l’IRPF les quantitats satisfetes amb caràcter extraordinari pels ocupadors als seus empleats o familiars que vagin destinades a sufragar els danys personals i danys materials en habitatge, estris i vehicles que hagin sofert els seus empleats o familiars en ocasió de la DANA esdevinguda en 2024. L’exempció només empara les quantitats abonades entre el 29-10-2024 i el 31-12-2024, fins al límit dels danys certificats. L’excés s’integrarà en la base imposable de l’IRPF.
Contribuents en estimació objectiva (“mòduls”): es prorroguen els límits excloents del mètode d’estimació objectiva per a 2024 (les quanties de 250.000 € i de 125.000 €) i, d’altra banda, la reducció general sobre el rendiment net de mòduls serà del 5% (10% en 2023). També s’estableix que les activitats agrícoles i ramaderes podran reduir el rendiment net previ: (i) en el 35% del preu d’adquisició del gasoil agrícola; (ii) en el 15% del preu d’adquisició dels fertilitzants.
Modulació de les reduccions dels rendiments del capital immobiliari (lloguer d’habitatges): amb efectes des de l’1-1-2024, i per als contractes d’arrendaments d’immobles destinats a habitatge formalitzats a partir del 26 de maig de 2023, s’estableix que el rendiment net positiu derivat de l’arrendament d’immobles destinats a habitatge es beneficia d’una reducció general del 50% (enfront del 60% anterior), però regula percentatges incrementats: a) en un 90% quan s’hagi formalitzat pel mateix arrendador un nou contracte d’arrendament sobre un habitatge situat en zones de mercat residencial tensionat, amb una reducció en la renda d’almenys un 5% sobre el contracte anterior; b) en un 70% quan, no complint-se els requisits de la lletra anterior, es tracti de la incorporació al mercat d’habitatges destinats al lloguer en zones de mercat residencial tensionat i es lloguin a joves d’entre 18 i 35 anys en aquestes àrees, o bé, es tracti d’habitatge assequible incentivat o protegit, arrendat a l’administració pública o entitats del tercer sector o de l’economia social que tinguin la condició d’entitats sense fins lucratius, o acolliment a algun programa públic d’habitatge que limiti la renda del lloguer; d) en un 60% quan, no complint-se els requisits de les lletres anteriors, l’habitatge hagués estat objecte d’una actuació de rehabilitació que hagués finalitzat en els dos anys anteriors a la data de formalització del contracte.
Pròrroga de la deducció per obres de millora d’eficiència energètica en habitatges: s’amplia fins al 31 de desembre de 2024 la deducció per obres de millora de l’eficiència energètica d’habitatges, la qual cosa permet deduccions del 20%, 40% o 60% en la renda als qui impulsin aquestes actuacions sobre les seves propietats.
Deducció per donatius: el percentatge de deducció del 80% de la quota de l’IRPF s’aplicarà sobre els 250 primers euros de donatius, donacions o conjunt d’aportacions amb dret a deducció (abans 150 euros). A la base de deducció que excedeixi de 250 euros se li aplicarà un percentatge de deducció del 40% (abans 35%). Aquest percentatge serà del 45% quan en els dos períodes impositius immediats anteriors s’haguessin fet donatius, donacions o aportacions amb dret a deducció en favor d’una mateixa entitat, sent l’import del donatiu d’aquest exercici i el del període impositiu anterior, igual o superior, en cadascun d’ells, al de l’exercici immediat anterior.
Llibertat d’amortització en determinats vehicles i en noves infraestructures de recàrrega: els contribuents que acompleixin activitats econòmiques sigui quin sigui el mètode que utilitzin per a determinar el rendiment net podran amortitzar lliurement determinats vehicles nous FCV, FCHV, BEV, REEV o PHEV o noves infraestructures de recàrrega de vehicles elèctrics, sempre que es tracti d’inversions noves que entrin en funcionament en els períodes impositius iniciats en 2024 i 2025, amb subjecció al compliment de determinats requisits.
Manteniment de la deducció per l’adquisició de vehicles elèctrics «endollables» i de pila de combustible i punts de recàrrega: si adquireix el vehicle des del 30 de juny de 2023 fins al 31 de desembre de 2024 pot deduir el 15% del valor d’adquisició. En aquest cas, haurà de practicar la deducció en el període impositiu en el qual matriculi el vehicle. Si lliura quantitats, des del 30 de juny de 2023 fins al 31 de desembre de 2024, a compte de la futura compra del vehicle que suposin, almenys, el 25% del valor d’adquisició podrà practicar la deducció pel 15% del valor d’adquisició. L’abonament de la quantitat restant i l’adquisició del vehicle cal fer-lo abans que finalitzi el segon període impositiu immediat posterior a aquell en el qual es va produir el pagament de tal quantitat:
- Si efectua pagaments en 2023 (des de 30 de juny) que suposin almenys el 25% del preu d’adquisició del vehicle tindrà fins al 31 de desembre de 2025 per a efectuar el pagament de la quantitat restant i adquirir-lo.
- Si efectua pagaments en 2024 que suposin almenys el 25% del preu d’adquisició del vehicle tindrà fins al 31 de desembre de 2026 per a efectuar el pagament de la quantitat restant i adquirir-lo.
- Si efectua pagaments en 2023 (des del 30 de juny) i a més en 2024 per a aconseguir el 25% del preu d’adquisició tindrà fins al 31 de desembre de 2026 per a efectuar el pagament de la quantitat restant i adquirir-lo.
En aquest cas, practicarà la deducció en el període impositiu en el qual la quantitat a compte satisfeta arribi al 25% del preu d’adquisició.
Mitjans de pagament: als mitjans de pagament tradicionals, domiciliació, pagament mitjançant càrrec en compte, número de referència complet (NRC), o document d’ingrés (que s’haurà d’imprimir i permet efectuar el pagament en una entitat col·laboradora dins del termini establert per a la presentació de la declaració), s’afegeix en aquesta campanya de renda el pagament mitjançant targeta de crèdit o dèbit, en condicions de comerç electrònic segur i el pagament mitjançant transferències instantànies efectuades a través plataformes de comerç electrònic segur (per exemple Bizum).
Sistema únic per a la correcció de les autoliquidacions: és una nova figura que substituirà l’actual sistema dual d’autoliquidació complementària i sol·licitud de rectificació. D’aquesta manera, mitjançant la presentació d’una autoliquidació rectificativa l’obligat tributari, podrà rectificar, completar o modificar l’autoliquidació presentada amb anterioritat.
Es configura com el procediment general amb una excepció, quan el motiu de la rectificació al·legat sigui exclusivament l’eventual vulneració per la norma aplicada en l’autoliquidació prèvia dels preceptes d’una altra norma de rang superior, i en aquest cas la rectificació es podrà efectuar mitjançant la presentació d’una autoliquidació rectificativa o bé mitjançant el procediment de sol·licitud de rectificació d’autoliquidacions.
S’afegeixen dues noves caselles:
✓ La casella 669: té per objecte permetre aquelles rectificacions per a les quals no existeixi una casella específica en el model. Aquesta casella es podrà emplenar exclusivament en aquells casos en els quals l’autoliquidació rectificativa es degui a una discrepància de criteri administratiu l’ajust del qual no es pugui fer a través de la resta de caselles del model. L’import d’aquest ajust es tindrà en compte en el càlcul del resultat de la declaració (casella 670).
✓ La casella 701 (Document d’ingrés o devolució): es crea per a permetre que, en els casos de sol·licituds de devolució, el contribuent pugui diferenciar les que deriven de l’aplicació de la normativa de l’impost d’aquelles que puguin correspondre’s amb una sol·licitud d’ingressos indeguts tenint en compte el diferent règim d’unes devolucions i altres.
Forma i termini de presentació del formulari d’apoderament per a la sol·licitud de la devolució per aportacions a mutualitats en relació amb el període impositiu 2019 i exercicis anteriors no prescrits
La tramitació per a determinar la procedència i, si és el cas, practicar les devolucions derivades de la jurisprudència establerta pel Tribunal Suprem en relació amb la disposició transitòria segona de la Llei 35/2006, de 28 de novembre, de l’IRPF es farà a través del formulari d’apoderament que l’AEAT posi a la disposició dels contribuents en la seva seu electrònica.
El termini de presentació del formulari d’apoderament per a la sol·licitud de la devolució per aportacions a mutualitats corresponent a l’exercici 2019 i als exercicis anteriors no prescrits serà el comprès entre els dies 2 d’abril i 30 de juny de 2025, tots dos inclusivament.
El que no podem oblidar…
Abans de fer la declaració de renda de l’exercici 2024 ha de recopilar tots els documents que necessitarem i, especialment, obtenir les dades fiscals que ens proporciona l’AEAT. Recordi que és molt important revisar l’esborrany de la declaració amb atenció i, si és el cas, modificar-lo abans de la seva confirmació.
Tingui en compte les següents alertes per a revisar-les:
- Titularitat de rendes: és freqüent que uns interessos o guanys i les seves respectives retencions tinguin una titularitat formal (en l’entitat financera o en la gestora) que no es correspon amb la titularitat jurídica i fiscal. Per exemple pot estar a nom d’un dels cònjuges i pertànyer a tots dos (a la societat de guanys) o pot ser que estigui a nom d’un cònjuge i la seva filla o fill i ser només l’altre cònjuge.
- Circumstàncies personals i familiars: naixement de fills, matrimoni, separació, adopció, defunció d’algun membre de la família, anualitats per aliments, la discapacitat que tinguem reconeguda des de 2024, etc.
- Forma de tributació: hem d’examinar si ens convé més la tributació conjunta o individual.
- Rendiments del treball: l’esborrany no resta les despeses de quotes sindicals, ni col·legials o de despeses de defensa jurídica.
- Conferències i cursos: és relativament freqüent que el pagador d’aquestes rendes les imputi com a activitats professionals i s’hagin obtingut com a rendes del treball. L’error, entre altres efectes, ens impedirà declarar a través de l’esborrany. També és possible que ocorri al revés, que siguin rendiments d’activitats i ens els imputin com a treball.
- Administradors de societats: pot ser que, com que el règim de Seguretat Social en el qual s’enquadren, és el de treballadors autònoms, l’esborrany no contempli aquests pagaments a la Seguretat Social com a deduïbles de les rendes del treball obtinguts de la societat.
- Aportacions a partits polítics: existeix dret a una deducció i l’AEAT no té aquesta dada controlada.
- Imputacions de rendes immobiliàries: pot succeir que els immobles en proindivís s’imputin al 100% a un sol dels copropietaris i no consti el percentatge real de titularitat de cada contribuent.
- Places de garatge o traster: com que tenen referència cadastral diferent, pot ser que, encara que els hàgim adquirit amb l’habitatge, se’ns imputi una renda per la seva utilització.
- Deducció per adquisició d’habitatge, sobre la qual l’esborrany segurament no contemplarà els aspectes següents:
- Despeses inherents a l’adquisició: notaria, registre, comissions, impostos, etc.
- Quantitats satisfetes a promotor o constructor. Deducció dels pagaments mentre està en construcció el futur habitatge habitual.
- Recordi que des de l’exercici 2013 se suprimeix la deducció per adquisició d’habitatge, si bé es manté un règim transitori per a les adquisicions realitzades amb anterioritat a l’1-1-2013.
- Deduccions autonòmiques:
- Circumstàncies personals i familiars: naixement, etc.
- Adquisició de llibres de text
- Inversions mediambientals
- Lloguer per joves
- Dones o joves emprenedores
- Adquisició de segona residència al medi rural (joves)
No obligats a presentar declaració amb resultat a ingressar (per error en les retencions).
- Si som empresaris o professionals, caldrà quadrar els ingressos i despeses de l’activitat econòmica amb altres models presentats com ara els d’IVA, retencions, declaració d’operacions amb tercers, etc.
- Hem de comprovar si hem fet operacions vinculades en l’exercici, la qual cosa pot succeir si som socis o administradors de societats o si som cònjuges o parents de socis o administradors. Hem de tenir bona cura de valorar les operacions efectuades amb les societats a les quals estiguem vinculades a valor de mercat.
- Comprovar el règim econòmic del matrimoni, situació civil del declarant, identificar els membres de la unitat familiar així com a altres persones que donin dret a reduccions, deduccions o a l’aplicació del mínim familiar.
- També comprovar les declaracions d’exercicis anteriors, o si és el cas, sol·licitud de devolucions.
- Cal comprovar també si es té o no obligació de declarar per IRPF, i si constitueix unitat familiar optar per declaració individual o conjunta.
- Si estiguéssim obligats a declarar l’impost sobre el patrimoni, hem de preveure que aquesta declaració només es podrà presentar per Internet i, en aquest cas, també l’IRPF només es pot presentar per via telemàtica.
A més s’ha de tenir en compte la següent documentació:
- Certificats: de treball, desocupació, invalidesa, de retencions emès pels inquilins de locals llogats, rendiments i retencions de comptes bancaris, dipòsits, assegurances, dividends o compres de bons i pagarés, d’ingressos i retencions d’activitats agràries i professionals, de compravenda de valors, de premis, d’aportacions a plans de pensions, mutualitats o de préstecs.
- Llibres registres d’activitats empresarials i professionals.
- Si s’en porten, llibres de comptabilitat.
- Si és comuner en una comunitat de béns que duu a terme activitats econòmiques o les seves rendes superen els 3.000 €/any, la notificació que hagi emès aquesta comunitat en la qual s’ha d’incloure informació sobre la renda de l’entitat que se li atribueix, especificant diferents tipus d’ingressos, les bases de les deduccions que li corresponen i l’import de les retencions atribuïbles.
- Si duu a terme una activitat econòmica, convé tenir a la vista les declaracions tributàries de l’exercici 2024: IVA, declaracions trimestrals i resum anual; retencions, autoliquidacions trimestrals i resum anual; model 347, model 720, etc.
- Justificants d’ingressos i despeses corresponents als rendiments del capital immobiliari.
- Rebuts de l’impost sobre béns immobles, en ells trobarem un justificant de la despesa de tributs de l’immoble llogat, o de despeses en l’activitat professional si l’immoble hi està afecte o, almenys, el número de referència cadastral que l’administració ens exigirà consignar per a l’habitatge habitual i altres immobles.
- Justificants de l’adquisició i alienació de béns que ens poden haver originat guanys o pèrdues patrimonials.
- Declaracions d’exercicis anteriors.
Atenció. No oblidi aquesta documentació a l’hora de recopilar la seva documentació:
- Dades fiscals subministrades per l’AEAT
- Dades d’identificació: DNI, NIF, dades familiars, etc.
- Certificat de retencions sobre salaris (treball).
- Certificat de prestacions i retencions (pensions i desocupació).
- Certificat dels comptes bancaris (comptes corrents, llibretes i dipòsits a terminis).
- Certificat d’ingressos en compte-habitatge
- Rebut de l’impost sobre béns immobles (cases, locals, garatges).
- Factures i rebuts de compra d’habitatge (habitatge habitual).
- Certificat de préstec per a habitatge (habitatge habitual o per llogar).
- Rebuts de lloguers cobrats i factura de despeses (cases, locals, garatges).
- Certificat de retencions sobre lloguers de locals (locals comercials donats per llogar).
- Escriptura de venda o donació d’immobles (venda de cases, locals, garatges).
- Certificat de valors cotitzats (accions, deute públic o privat).
- Certificat de valors no cotitzats (accions i participacions socials).
- Certificat o “estat de posició” de fons d’inversió (FIM, FIAMM, SIM, SICAV).
- Certificat d’assegurances de vida, jubilació i malaltia (inclosos els subscrits per a obtenir un préstec hipotecari per a la compra d’habitatge habitual).
- Certificats d’invalidesa i d’acreditació de la necessitat d’obres d’adequació en l’habitatge de minusvàlids.
- Certificat del pla de pensions.
- Llibres comptables (empresaris i professionals).
- Impresos de les declaracions fiscals obligatòries (empresaris i professionals).
- Certificats de retenció de professionals.
- Rebut de donatius a entitats benèfiques.
Amb la finalitat de poder-li oferir un millor servei, li preguem que prepari com més aviat millor la documentació necessària per a poder-la analitzar conjuntament.
Es poden posar en contacte amb nosaltres per qualsevol dubte o aclariment que puguin tenir sobre aquesta qüestió.
Una salutació cordial,
Grup JDA