- 27 març, 2023
- Category: Empreses, Laboral
A partir de l’1 d’abril del 2023 els metges d’atenció primària ja no lliuraran dues còpies del comunicat mèdic d’incapacitat temporal als treballadors amb baixa mèdica. La tradicional còpia per lliurar a l’empresa desapareix i la persona malalta ja no serà la responsable de portar en mà aquest certificat a la feina. La gestió serà telemàtica i seran els metges, la Seguretat Social, les mútues i les empreses els responsables d’intercanviar-se els documents necessaris, sense intervenció del treballador afectat, per gestionar la baixa o l’alta mèdica.
El 5 de gener de 2023 s’ha publicat al BOE el Reial decret 1060/2022, de 27 de desembre, pel qual es modifica el Reial decret 625/2014, de 18 de juliol, pel qual es regulen determinats aspectes de la gestió i control dels processos per incapacitat temporal en els primers tres-cents seixanta-cinc dies de la durada.
La norma prescindeix de l’entrega al treballador de la còpia en paper del comunicat mèdic i de l’obligació de presentar-lo a l’empresa per part de l’empleat. Que la Norma prescindeixi del lliurament del document de baixa o alta a la empresa no eximeix de l’obligació que té el treballador de justificar la seva absència, avisant amb l’antelació suficient de la seva absència o si no és possible amb antelació com més aviat millor des que es produeixi la baixa.
No avisar de les absències és un incompliment de les obligacions dels treballadors i pot ser motiu de sanció.
Els canvis introduïts, per tal d’agilitzar tràmits i eliminar obligacions burocràtiques, entraran en vigor l’1 d’abril de 2023 i s’aplicaran tant als processos d’incapacitat temporal (IT) nous com als que en aquell moment estiguin en curs i no hagin superat els 365 dies de durada.
Principals novetats
- Pel que fa als informes mèdics de baixa, confirmació i alta, només se’n lliurarà una còpia a la persona treballadora; eliminant tant la segona còpia, com l’obligació que actualment li incumbeix de lliurar aquesta còpia a l’empresa.
- Serà l’Institut Nacional de la Seguretat Social (INSS) el que, per via telemàtica, comuniqui a les empreses les dades identificatives de caràcter merament administratiu relatives als informes mèdics de baixa, confirmació i alta dels treballadors emesos pels facultatius del servei públic de salut o de la mútua. Aquesta comunicació s’ha de fer, com a màxim, el primer dia hàbil següent al de la recepció d’aquestes dades.
- Es preveu l’obligació de les empreses de transmetre a l’Institut Nacional de la Seguretat Social a través del sistema de Remissió Electrònica de Dades (RED), amb caràcter immediat i, en tot cas, en el termini màxim de tres dies hàbils comptats a partir de la recepció de la comunicació de la baixa mèdica, les dades que es determinin mitjançant ordre ministerial. Aquesta transmissió no és obligatòria quan la persona treballadora pertanyi a algun col·lectiu respecte del qual l’empresa o ocupador no tingui obligació d’incorporar-se al sistema RED.
- S’introdueix la possibilitat que, en qualsevol dels processos contemplats a la norma, el facultatiu pugui fixar la corresponent revisió mèdica en un període inferior a l’indicat en cada cas.
- Es planteja la possibilitat que l’empresa comuniqui a l’administració les dades addicionals que necessiti per a la gestió i el control de la situació d’incapacitat temporal i de la prestació corresponent a aquesta, sense necessitat de la presentació prèvia del comunicat pel treballador.
Podeu posar-vos en contacte amb aquest despatx professional per a qualsevol dubte o aclariment que puguin tenir al respecte.
JDA/SFAI