El teletreball normalitzat com a nova forma a les relacions laborals

Fins que va començar la pandèmia per COVID19, el teletreball tenia un caràcter certament residual en el mercat laboral espanyol i només les empreses tecnològiques o molt digitalitzades ho tenien implantat amb certa normalitat i permanència. Està clar que el teletreball o treball a distància, “ha vingut per quedar-s’hi”, i moltes empreses, doncs la força obliga, l’han implantat en aquests dies de confinament per a permetre mantenir l’activitat laboral, evitar el contagi dels seus treballadors i continuar donant servei als seus clients.

Però, què passarà quan aconseguim controlar aquesta pandèmia i tot torni al seu estat anterior? Moltes empreses i molts treballadors han experimentat que el treball a distància o des del propi domicili del treballador té molts avantatges per a tots dos i pocs inconvenients.

Implantar-lo, si no tots els dies, si d’una manera mixta i combinada amb el treball presencial, és una cosa que es normalitzarà en pocs mesos. Amb la intenció de promocionar el teletreball, i per ajudar a la seva implantació en els RD promulgats amb motiu del COVID19, s’aprecia una tendència important de suport de legislador. Vegem els punts més importants:

1. Ajudes a pimes per comprar ordinadors

2. Garantir les telecomunicacions

3. Mantenir la xarxa d’Internet Així, el teletreball resulta una mesura recomanable i d’interès mutu entre empresa i treballador.

Les connexions en remot, la proliferació de programes gratuïts de videoconferència, la universalització de les connexions domèstiques a Internet, entre d’altres, facilita que la pròpia empresa no hagi de fer grans inversions per adaptar els llocs de treball als seus empleats en els seus propis domicilis.Paral·lelament, ja venim constatant una tendència legislativa creixent a fomentar la conciliació de la vida professional i personal (adaptacions d’horaris, permisos no retribuïts, preferències en l’elecció d’horaris i jornades, etc.).

Simultàniament, l’empresa haurà d’aprofundir i implementar sistemes de control de treball mitjançant assignació de tasques amb una productivitat pactada i un treball orientat a resultats. De forma resumida vegem alguns dels avantatges que aquest sistema té tant per a empresa com per als treballadors i que anirem desenvolupant en posteriors treballs.

Avantatges per als treballadors:

1. Conciliació de la vida personal i laboral. És un sistema eficaç per equilibrar amb èxit la vida professional i la vida i desenvolupament personal i familiar per tenir un major nivell de llibertat.

2. Menor estrès. El teletreball pot millorar la qualitat de vida del treballador a poder realitzar el treball des de casa, en un entorn de seguretat i benestar emocional, (per exemple, s’elimina l’estrès per embussos a vehicle públic o particular).

3. Major flexibilitat d’horaris. El treballador pot adaptar l’horari de treball en funció de les pròpies necessitats personals. Això aporta un major nivell de resposta per atendre possibles imprevistos d’última hora a l’agenda. Igualment, en les grans ciutats s’eliminen els temps no productius de transport, de vegades llargs i cansats.

4. Reducció de despeses. A l’evitar els menjars fora de casa i el cost del transport, sobretot en el cas de vehicle particular (carburant i aparcament que a les grans ciutats sempre implica un cost afegit), es produeix un estalvi extra cada mes. No cal dir, la incidència que pot tenir la possibilitat de traslladar el domicili habitual a localitats més allunyades de les grans ciutats on es troben els centres de treball amb accés a habitatge i serveis molt més econòmics.

5. Major productivitat. El teletreball permet una millor gestió de el temps, al no haver de dependre de factors externs com els embussos per anar i tornar a l’oficina, o els horaris del transport públic. Aquesta gestió de el temps pot tenir conseqüències molt positives en la seva productivitat, podent aprofitar les primeres hores del dia per treure més quantitat de treball.

Avantatges per a l’empresa

1. Menors costos. Permet reduir els costos d’infraestructura en les instal·lacions a poder estalviar espai. Un teletreball ben organitzat i per torns, permet disminuir fins a un 50% la mida de les oficines i, per tant, el preu del lloguer, consums i subministraments.

2. Millors candidats. Els processos de selecció de personal permeten connectar amb millors candidats a el poder establir col·laboracions de treball a distància.

3. Redueix l’absentisme laboral. Aquesta metodologia de treball també redueix l’absentisme laboral ja que el treballador té una disposició d’horari per gestionar la seva agenda de treball en benefici de la conciliació laboral.

4. Retenció de talent. Des del punt de vista corporatiu, el teletreball fidelitza els professionals més exigents que valoren aquesta forma de col·laboració com un ingredient que millora no només la seva qualitat de vida sinó també el seu valor adquisitiu per incórrer en menors despeses i, per tant, en major productivitat i menor cost salarial.

5. Millora d’objectius. L’empresa prioritza el treball per objectius en lloc de seguir enfocant el valor en la gestió de el temps. I aquest canvi de mentalitat acord amb les necessitats de present, marcat per la revolució tecnològica, millora la marca corporativa de l’empresa i, sobretot, fa augmentar la productivitat dels empleats.

Actualment, no existeix cap regulació legal o norma que determini que les empreses hagin de implementar el teletreball com a mesura obligatòria, ni que els treballadors puguin exigir la instauració de la mateixa. No obstant això, els experts coincideixen que aquesta forma de treballar, que s’ha implantat massivament aquests dies i, com dèiem al principi de tot, “ha vingut per quedar-s’hi”.

 

Fran García de Vinuesa

Advocat JDA / SFA

print


Dejar un comentario "El nombre que nos facilite aparecerá publicado junto a su comentario"

Subscriu-te a la nostra newsletter

Informació bàsica sobre Protecció de dades
Responsable: JDA Expert LegalTax, S.L.P.; Finalitat: L’enviament de comunicacions comercials; Drets: Té dret a accedir, rectificar i suprimir les dades, així com altres drets, com s’explica a la informació addicional; Informació adicional: Podeu consultar la informació addicional i detallada sobre Protecció de Dades a la nostra pàgina web: https://www.jda.es/protecciondatos/contactos/.