- 22 abril, 2022
- Category: Empreses, Laboral, Recursos Humans
El 13 d’abril passat va ser publicada pel Ministeri de Treball i Economia Social, l’eina de valoració de llocs de treball que té per objectiu facilitar el compliment de les obligacions en matèria d’igualtat de gènere. Si bé és un avenç, encara falta més. Molt més. Perquè la percepció que tenen els col·laboradors no està vinculada només a la igualtat retributiva. El salari ha deixat de ser l’únic factor que importa a l’hora de triar una empresa per treballar-hi. Segons un informe recent de les Nacions Unides, el 40% dels candidats que es presenten a un procés de selecció diuen que allò determinant a l’hora de decidir si s’incorporen o no a l’empresa, és la cultura corporativa que aquesta tingui.
La cultura corporativa d’una empresa és l’ADN, la personalitat. El conjunt de valors que la representen i la manera com aquests són interpretats per cadascun dels seus integrants i que es manifesta en els seus comportaments, en les seves conductes, en la seva forma de ser i de fer, dins de la companyia. És allà on veritablement es posa de manifest la inclusió i la diversitat. És allà on es pot i s’ha de percebre la importància de fomentar una cultura que no només identifiqui l’empresa entre els seus competidors sinó que, a més, la destaqui. Un estudi recent realitzat en l’àmbit de la professió de comptadors presentat per la International Federation of Accountants estableix que a Europa, n 63% de dones diuen haver patit algun tipus de discriminació, manca d’equitat o d’inclusió dins de la professió, que va afectar carrera professional. Aquestes dades reflecteixen la necessitat urgent de cuidar i fomentar la creació d’un bon ambient laboral mitjançant el desenvolupament d’habilitats toves en un col·lectiu de professionals que històricament ha estat sempre molt més enfocat a millorar només les seves habilitats tècniques. Un entorn de treball inclusiu, millora el compromís dels empleats i el compromís és un excel·lent predictor de resultats en una companyia. Quan la gent se sent compromesa amb l’empresa, és molt més productiva, la innovació es converteix en la seva manera de fer i el seu rendiment és alt i constant. I no és això potser el que esperen les empreses dels seus col·laboradors?
La cultura corporativa va molt més enllà de la definició de “visió”, “missió” i “valors” que cada empresa dóna a conèixer a través dels seus llocs web. Aquests textos solen ser molt inspiradors però el cert és que poques són les vegades que veritablement es tradueixen en les conductes dels seus integrants. Encara més, són molts els que ni tan sols els coneixen en profunditat. Per conèixer la cultura corporativa d’una empresa és necessari, caminar pels seus passadissos, aturar-se al costat de la màquina de cafè i saber què diu i què pensa la seva gent per poder, a partir d’allà, començar a modificar creences i conductes darrere dels objectius de la companyia. Hi ha factors que poden alterar i desdibuixar la cultura de l’empresa sense que l’empresari gairebé ho noti. Tot i això arriba un dia en què mira al seu voltant i comença a desconèixer el seu entorn. Sent que l’empresa no és la mateixa que era i sembla que no s’hi identifica.
Alguns dels factors que alteren la cultura corporativa d’una empresa són:
- la manca de processos d’inducció quan s’hi incorporen nous professionals
- la inexistència de plans de carrera interns que donin projecció als seus col·laboradors
- una estructura salarial poc equitativa en termes de tasques i retribucions
- la manca d’activitats d’integració entre les diferents àrees de la companyia amb l’objectiu d’evitar que treballin a “sitges” i, sobretot,
- la manca de líders amb destacades habilitats toves que siguin capaces de transmetre aquesta cultura, impulsar el compromís dels col·laboradors i detectar de manera proactiva, els desviaments que es van produint per poder reconduir-los a temps.
- El comportament individual de les persones depèn en gran mesura de l’entorn on es desenvolupen. Per això, quan una empresa vol millorar els seus resultats, necessita generar ambients flexibles que promoguin la col·laboració, la innovació i el desenvolupament constant dels seus col·laboradors.
Consulteu els nostres serveis en gestió del capital humà i plans d’igualtat aquí.
JDA/SFAI